Monday, December 17, 2007

Årsbästalistan 2007

Det blev ju ingen presentation hos Magnus i lördags. Detta är väl ett bra forum för årsbästalistor. Så här ser min lista ut:

10. Säkert - Säkert
Det är jag och tonårstjejerna.

9. Radiohead - In Rainbows
Reckoner är nog årets bästa låt och resten av skivan kommer växa med tiden.

8. Dinosaur JR - Beyond
Årets comeback. Insåg aldrig hur mycket jag saknat dem.

7. Kent - Tillbaka till samtiden
Först en besvikelse, sedan har den växt till sig.

6. Shout out Louds - Our ill wills
Det är jag och tonårskillarna.

5. Iron & Wine - The Sheperd's dog
Rakt igenom intressanta arrangemang och många fanatstiska låtar.

4. Familjen - Det snurrar i min skalle
Johan T Karlsson räddade min sommar med sin lekfullhet. Det snurrar fortfarande i min skalle.

3. Bat for lashes - Fur and Gold
Hypercoola Natasha Khan vägrar gitarrer och sjunger om troll.

2. Arcade Fire - Neon Bible
Årets bästa gubbrock för män som vill vara unga.

1. Feist - Reminder
Citat: "...är beroendeframkallande" Efter att ha lyssnat på Reminder får man en känsla av att kvinnan är en av mina bättre vänner.

2 comments:

Andy A. said...

Har inte ens lyssnat på 10 plattor som släppts i år... så det får bli några få omnämnanden istället (ej rangordnade):

*Feist - The Reminder
*Robert Wyatt - Comicopera
*Andrew Bird - Armchair Apocrypha

men mest har jag grottat ner mig i följande:

*John Jacob Niles - I Wonder as I Wander, samt My Precarious Life in the Public Domain.
*Lead Belly - Take This Hammer
*Tom Waits - Orphans
*Robert Wyatt - Cuckooland
*Frank Sinatra - In the Wee Small Hours, samt Watertown.
*50-listan

Johan Z said...

Utan inbördes rangordning.

* ½-a Foo Fighters ”Echoes, silence, patience & grace”.
Som vanligt håller inte hela plattan, men “The Pretender”
är årets tungungare och ”Home” bland det vackraste jag
hört på länge.

* Dave Gahan ”Hour Glass”
Har en 4-5 låtar som platsat på Ultra och en eller två som
till och med kunnat ligga på Songs….

* Manic Street Preachers ”Send away the tigers”
Ordentlig uppryckning av gamla hjältar. Dock är singeln med
Nina Persson på sång skivans riktiga bottenapp…

* Emerald Park ”As yet untitled 2008”
Jag tycker dock att mitt albumtitelförslag “Why do things that happen to stupid people keep happening to me?” fortfarande
är värt att överväga. Tobbe? Frans?

* Kent ”Tillbaka till samtiden”
Fast som vanligt med mig och Kent så är jag trött på skivan
efter några månader…

* Miles Hunt ”Not an Exit”
Wonder Stuffs frontman släpper sin bästa soloskiva hittils!
(och hans tidigare 2,5 plattor är riktigt bra de också…)

Och:

- Har just börjat lyssna på Feist, men visst, det låter riktigt bra.
- MIAs Clash-sampling i ”Paper Planes” är en höjdare.
- Kan någon vänlig själ förklara för mig varför jag inte kan få
Maskinens ”Alla som inte dansar (är våldtäktsmän)” ur huvudet?
- The Wombats ”Let´s dance to Joy Divison”. Årets singel ? Might be….
- Florence Valentin “Pokerkväll i Vårby Gård”. I brist på nytt av Håkan så...

GOD JUL!
Johan